Gå till innehåll

Marknadsföring på internet

Länkstrategier

Att ha en riktigt bra länkstrategi är a och o för att lyckas med din sökmarknadsföring, speciellt om du jobbar med SEO. För skulle du sakna en plan på hur du ska bygga länkar till din hemsida eller blogg så kan det uppstå problem när du ska skala upp ditt länkbygge. Att arbeta med struktur är också viktigt när det kommer till alla former av marknadsföring på internet. För det är riktigt lätt att tappa kontrollen över sin marknadsföring på internet.

Olika former av marknadsföring på internet

Marknadsföring på internetAtt marknadsföra sig på internet är ganska svårt om du inte vet hur du ska göra, och att anlita en konsult som ska göra jobbet åt dig när du inte vet vad som kommer att fungera kan bli riktigt dyrt för dig och ditt företag.

Här kommer det en liten lista på olika sorters marknadsföring på internet.

Internetmarknadsföring

Internetmarknadsföring har blivit mer och mer populärt sedan fler och fler människor i alla åldrar i Sverige använder internet mer och mer för varje dag. Förr, när internet började komma i Sverige, så använde man internet för att söka information och läsa nyheter i stora drag. Nu när fler och fler butiker startar internetbutiker så har internetmarknadsföring blivit riktigt populärt bland många företag då försäljningskanalen är riktigt stor.

Det finns många sätt att använda sig av internetmarknadsföring. Det finns det klassiska att du köper en plats på en hemsida där din annons visas ett visst antal unika visningar. Detta är ett ganska dyrt alternativ av annonsering och du använder det oftast för att bygga ditt varumärke och inte för att sälja dina produkter på internet. Oftast brukar denna modell användas på större hemsidor som aftonbladet.se, expressen.se och dn.se.

Sökmotor-marknadsföring

Ett annat sätt att marknadsföra dig på internet är att du finns med i sökmotorer som Google, Yahoo, bing osv. Det finns två sätt egentligen att använda sökmotor-marknadsföring. De ena sättet är SEM och det andra är SEO.

SEO

SEO, sökoptimering, sökmotor-marknadsföring, ja det finns många namn, har blivit riktigt populärt då det kan vara en rätt billigt sätt att marknadsföra sig via en sökmotor. Kostnaden kan i storsett vara 0 kronor för att komma upp på ett sökord som är relevant för din verksamhet. Dock om du siktar på att komma högt upp på svårare sökord om ”bilförsäkring”, ”webbhotell” och andra hårt konkurrerande sökord så kan kostnaden bli större. Då bör man ta hjälp av ett företag som är specialiserat på sökoptimering.

Fördelen med SEO är att du betalar inte för att få en placering som du gör med t.ex. SEM. Utan den förtjänar du.

Ett exempel på SEO som gör att du kan få bättre ranking i sökmotorerna är om du kan få någon annan att länka från sin webbplats till din webbplats. Om vi tar GratisBingoPengar.se som jag länkar till här, så är det ett exempel på SEO som kan öka din ranking.

SEM

SEM (sponsrade länkar) är det andra sättet du kan marknadsföra dig via sökmotorer. Skillnaden mellan SEO och SEM är att med SEM så betalar du för att hamna på sökmotorns förstasida. Kostnaden för SEM är svårt att säga då du betalar per klick som människor klickar på annonsen. Kostnaden per klick avgörs av konkurrensen på sökordet och hur relevant sökordet är mot din hemsida.

Fördelen med SEM är att man du direkt synas på ett sökord vilket du inte kan göra om du jobbar med SEO.

Dela denna post med andra
Skapad av disruptive.nu